استفاده در زیرساخت ها
تونل های جاده ای ، تونل های ریلی ، متروها ، تونل های کابل
تونل های جاده ای
هدف اجرای سیستم اطفاء حریق واتر میست در تونلها نجات جان ، محافظت از سازه های ساختمان و کاهش هزینه ها میباشد. با وجود بارهای قابل توجه در آتش سوزی و محدودیت های تخلیه محدود ، محافظت از کاربران تونل و ساخت و سازها در تونل ها باید تضمین شود. حداقل شرط لازم برای کلیه مفاهیم محافظت این است که تخلیه امکان پذیر باشد. سیستم های آتش نشانی ثابت با آتش سوزی در تونل ها چنان سریع و مؤثر مبارزه می کنند که از ایجاد گرمای عمده در مکان هایی به غیر از خود منبع آتش سوزی می توان عملاً جلوگیری کرد. با محدود کردن آتش ، مقدار دود کاهش می یابد به گونه ای که با خنک کننده می توان حجم باقیمانده دود را کاهش داد. در نتیجه شرایط بقاء به طور قابل توجهی بهبود می یابد ، به طوری که تخلیه کنترل شده معمولاً برای مدت زمان قابل توجهی طولانی تر امکان پذیر می شود.
آسیب به تونل و تأثیرگذاری بر ساختار ساختمان از گرما و دود به همان میزان کاهش می یابد.
در بسیاری از موارد ، نیازی به اقدامات حفاظتی در برابر آتش سوزی مانند استفاده از پانل های محافظت در برابر آتش ، راه های فرار کمتر نیاز است و سیستم های تهویه و استخراج دود نیز می توانند بطور قابل توجهی کوچکتر طراحی شوند. همه اینها به طور کلی منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه می شود.
از آنجا که در صورت بروز آتش سوزی صدمه به تونل به میزان قابل توجهی کاهش می یابد ، این بدان معناست که خرابی تونل نیز بطور قابل توجهی کمتر میشود . بنابراین دسترسی کلی تونل به طور قابل توجهی افزایش میابد . سیستم های آتش نشانی نیز به طور کلی می توانند خیلی سریعتر از اقدامات حفاظت از آتش سوزی نصب شوند تا خسارت اقتصادی کمتر باشد و با توجه به آن عوارض تلفات نیز کمتر خواهد شد . به طور کلی ، هزینه های سرمایه گذاری و چرخه زندگی کاهش می یابد.
تونل راه آهن
حفاظت جامع
در مقابل تونل های جاده ای ، خطر تصادفات در تونل های ریلی به طور قابل توجهی کمتر است زیرا نظارت بر وسایل نقلیه معمولاً بهتر است و توسط رانندگان حرفه ای هدایت می شوند. اما ، هرگونه بلایا به دلیل نقص فنی هنوز هم می تواند خسارت بزرگی به همراه داشته باشد. به خصوص در تونل های طولانی ، خرابی های فنی بسیار مشکل ساز هستند. همچنین مسیرهای فرار فقط در فواصل کافی برای تخلیه می توانند با دشواری زیادی روبرو شوند. محافظت کامل از تونل راه آهن یا راه اندازی ایستگاه های آتش نشانی که قطارها در حال آتش سوزی هستند می توانند به داخل آن سوار شوند ، اغلب گزینه جایگزین کم هزینه ای برای اپراتورها محسوب می شود تا بتواند ایمنی را برای حمل و نقل مسافر و در دسترس بودن تونل برای حمل و نقل تضمین کند. سیستم های واتر میست معمولاً سریعتر و با هزینه کمتری در تونل راه آهن درج می شوند و می توانند کاستی هایی در حفاظت از آتش را جبران کنند.
تونل های کابل
خطر آتش سوزی
آتش سوزی موجود در تونل های کابل به سرعت می تواند منجر به خسارت قابل توجهی به زیرساخت های عمومی شود. این خطر برای افراد زیاد نیست ، بلکه آسیب رساندن به تجهیزات فنی گران و خرابی ها طولانی است ، که می تواند بر انتقال داده یا منبع تغذیه کل شهرها یا شهرها تأثیر بگذارد. با توجه به تجهیزات الکترونیکی و مواد بسیار قابل اشتعال مانند کابل ها یا ظروف پلاستیکی ، خطر آتش سوزی نسبتاً زیاد است.
سیستم های واتر میست برای محافظت از مجاری کابل و تونل ایده آل هستند زیرا می توانند به صورت صرفه جویی در فضا و با هزینه کم در محیط فنی موجود ادغام شوند. غبار آب تجهیزات را خنک می کند و آتش را کنترل می کند در حالی که مقدار کمی آب خسارت های متعاقب را محدود می کند.
سیستم های مترو
مفاهیم هوشمند
سیستمهای واتر میست مفاهیم ویژه حفاظت از آتش را برای سیستم های مترو و سیستم های راهنمایی و رانندگی زیرزمینی که شامل ایستگاه ها ، تونل ها و وسایل نقلیه است ، تهیه می کند. رویکرد جامع ، کلی ساخت و سازها ، شرایط فنی و مفاهیم موجود درمورد آتش سوزی را در نظر می گیرد. این مفاهیم می تواند هم برای معابر ترافیکی موجود و هم برای برنامه ریزی زیرساخت های عمومی زیرزمینی عمومی استفاده شود.